5 zmien v telekomunikáciách, ktoré si ešte budete pamätať
Telefónne búdky s telefónnymi automatmi boli prirodzenou súčasťou ulíc ešte niekoľko rokov dozadu. Na úspešný hovor v podstate stačilo mať dostatok drobných mincí a dohľadať telefónne číslo v hrubo tlačenom zozname. Spomeniete si však, kde a kedy ste naposledy videli telefónnu búdku? Na území Slovenska ich pred pár desiatkami rokov boli tisíce. V roku 2015 ich už nebolo ani 200. Asi nikoho neprekvapí, že za týmto poklesom je opačný trend - nárast pevných liniek a mobilných zariadení v podnikoch aj domácnostiach.Vývoj telefónov je rýchly nielen po stránke dizajnu, ale aj po stránke technologickej.
Rozšírené pevné linky s rotačným číselníkom nahradili inteligentné bezdrôtové zariadenia s farebným displayom a mnohými užívateľskými funkciami napríklad ako počasie alebo hra Angry Birds. A ako sa hovorí, budúcnosť je dnes. Teraz je okrem iného možné telefonovať priamo aj z webového rozhrania, mať pevnú linku v mobile či v počítači a využívať aj ďalšie výhody digitálneho sveta. Jednou z nich sú aj API integrácie, ktoré dovoľujú prepojiť telekomunikačné riešenia priamo s firemnými softvérmi.
Po zaznení tónu, zanechajte odkaz… Píiip. Odkazovač na pevnej linke nahrával odkaz na pásku podobnú tej magnetofónovej, ale menšej. Keď bol odkaz pridlhý, alebo ich bolo veľa a nezmestili sa, jednoducho sa časť odkazov nenahrala. Dnes je odkazová schránka neprekonateľne múdrejšia a jej zvukové záznamy sa môžu prijímať napríklad aj do mailu .
Prvé telefónne ústredne, okrem toho, že zaberali enormne veľa priestoru v rozsahu hál či telocviční, potrebovali aj ľudskú silu. Tou boli spojovateľky, ktoré manuálne prepájali hovory. Jednoducho zobrali dlhý kábel a zapojili jeho konce na linky tých účastníkov, ktorí spolu chceli telefonovať. Logické a na tú dobu aj celkom elegantné, však? Dnes, po 140 rokoch, plne automatickú ústredňu so sofistikovanými funkciami pre stredne veľký podnik je možné uchopiť do jednej-dvoch dlaní. Ak by sa to predsa len niekomu zdalo veľa, existuje aj cloudová , ktorú ani uchopiť nemožete ☺.
Internet v domácnostiach a firmách na báze Dial-Up potreboval na jeho rozpačité fungovanie káble zapojenej pevnej linky a modem. Ak sa “surfovalo” po internete, nedalo sa zároveň telefonovať. Dnes sa karta preklápa a operátori poskytujúci pevné linky bežne využívajú dátovú a internetovú infraštruktúru na prenos hlasu. Moderná pevná linka teda naopak, potrebuje internet na zapojenie do telekomunikačnej siete.
Tarifikácia a ceny za telefonovanie sa v posledných rokoch prudko naklonili v prospech užívateľov služieb. Bezplatné hovory vo vlastnej sieti, či zlomkové ceny za telefonovanie do národných aj medzinárodných sietí, sú okrem nových technológií, konkurenčného boja operátorov aj výsledkom regulácií autoritami na národnej aj európskej úrovni. Telefonovanie je tak bez cenových obmedzení obľúbeným prostriedkom realtime komunikácie so zákazníkmi, obchodnými partnermi a v neposlednej rade s rodinou a priateľmi.